Overslaan en ga direct naar de inhoud Direct naar de footer

Schooltuinpilot op oude terp leert Friese kinderen tuinieren

Waar kun je nou beter onderwijs krijgen over de natuur en herkomst van ons eten dan in je eigen tuintje? Nergens, vindt biologiedocent van schooltuin PlukWad Sien Niermeijer. In Wijnaldum, vlakbij Harlingen, startte zij op een oude terp een schooltuin. Een driejarige pilot moet scholen uit de buurt en de gemeente overtuigen dat dit dé manier is voor kinderen om meer te leren over de natuur.

 

 

Snijbiet en paarse boontjes

Advertentie
Dit is reclame van STER

"We gaan vandaag snijbiet en paarse boontjes zaaien", legt Niermeijer aan de kinderen uit. Paarse sperziebonen, die vindt je niet in de winkel, en snijbiet is ook niet makkelijk te verkrijgen. "Dat is het voordeel van moestuinieren", zegt ze. Zo krijgen de kinderen meer kennis over hoe eten wordt verbouwd, en kunnen ze ook kennismaken met andere groenten dan uit de winkel. Eerst moet er wat compost op het tuintje worden gestrooid. Daarna rennen de kinderen weg naar de kist met tuingereedschap. Het zaaien kennen ze, ze hebben zelfs al een keer les gekregen over zaadjes. Twee geultjes worden gegraven, 8 bonen erin, zand erover en klaar. "Water geven hoeft niet, dat doen we alleen als het lange tijd heel droog is", legt leerling Ishaah van basisschool Noorderlicht uit.

Buiten leren

In tijden dat de taal en rekenvaardigheden van Nederlandse basisschoolleerlingen teruglopen, is het bijzonder dat voor deze kinderen elke week 1,5 uur is vrijgemaakt voor het leren op de schooltuin. Maar het schooltuinieren is meer dan alleen zaden en oogsten. De kinderen krijgen elke week les met een ander thema. Of ze gaan op bezoek bij de boer. Er is namelijk een samenwerking met de boer die het land verpacht. Die heeft een paar akkers met aardappelen, maar ook vleeskippen waar de kinderen bij in de stal mochten kijken. "Sommige leerlingen vonden het prima, anderen werden spontaan activistisch. Ik denk dat het belangrijk is dat kinderen leren hier hun mening over te vormen, gebaseerd op kennis", zegt Niermeijer.

 

Onderbroek in de grond

De kinderen van zowel het Noorderlicht als basisschool 't Wad zijn enthousiast. Ze vertellen over de onderbroek die ze per school hebben ingegraven. Die wordt in het najaar opgegraven, de staat van de onderbroek vertelt dan wat over de bodemkwaliteit. "Hoe meer de onderbroek is verdwenen, hoe meer bacteriën er in de grond zitten. Dat betekent dat de bodem gezond is". Ook zijn scholen onderling een pompoenwedstrijd met elkaar aangegaan. "De grootste pompoen wint" ,leggen de kinderen enthousiast uit. Is er dan niks negatiefs te zeggen over de schooltuin? "Het is ver fietsen" ,zeggen Eva en Lotte van 't Wad. Dat dan weer wel.

Op dit moment loopt er ook een campagne van Vroege Vogels over natuuronderwijs. Kijk voor meer informatie daarover op de site van Expeditie 10.